Közös motorozás szabályai
Nyílt túráinkon szeretettel várunk mindenkit, aki betartja a szabályainkat!
A közös motorozás szabályai:
Résztvevők:
– túravezető a túra levezetője, akit követni kell
– záró motoros ő halad a menet végén
– csapat a túravezető és a záró motor között haladó többi motoros
Túravezető feladatai:
Egy túrát megszervezni és levezetni nem ugyanaz a feladat, de a legtöbb esetben ezt ugyanaz a személy csinálja. Az ő szava a mérvadó egy túra alatt, őt követjük a starttól a célig. Neki is vannak feladatai:
- A túra megszervezése. Minden, az úttal kapcsolatos információ birtokában van, ilyenek a pontos útvonal, a pihenőhelyek, étkezési infók, több napos túra esetén szállásinfók. Ha teheti le is járhatja az utat, így nem érheti meglepetés. Persze ezt nem mindig lehet végrehajtani, de a pontos szervezés nagyon sok kellemetlenségtől mentheti meg a csapatot.
- Eligazítás előtt tájékozódik a csapat tudásszintjéről, a motorok teljesítményéről, tankolási periódusairól.
- Eligazítás: a résztvevőket tájékoztatja néhány a túrával kapcsolatos dologról: a csoportos motorozás szabályairól, a menet felépítéséről, a záró motoros bemutatásáról, a következő pihenőpontról, telefonszámának közléséről, a várható menetsebességről, útviszonyokról. Ettől persze lehet több infóval is szolgálni, ha a helyzet megkívánja
- Menet közben figyeli a csapatot, és a pihenőkben át is szervezheti a motorosok sorrendjét a látottak alapján.
- Ügyel arra, hogy együtt tartsa a csapatot, a megfelelő sebesség megválasztásával.
- A pihenőhelyeken meghatározza a parkolási rendet, olyan helyen nem áll meg, ahol nem biztosított az összes motor biztonságos tárolása.
Záró motoros feladatai:
Ő halad a menet végén, mögötte nem lehet egy motoros sem. Gyakorlott motorost szoktak ide felkérni, és nem hátrány, ha nagy teljesítményű motorral rendelkezik. Persze ez nem feltétel, inkább a megfelelő tudásszint a mérvadó.
- Segít a túravezetőnek a túra elejétől a végéig.
- Ismeri az útvonalat, ha lehet térképen be van rajzolva vagy a GPS-be be van táplálva.
- Baj esetén értesíti a túravezetőt. Ha van akkor rádió, vagy telefon kapcsolattal, ha nincs akkor előremotorozással.
- A pihenőhelyeken megbeszéli a túravezetővel a csapat esetleges hibáit, sebességét (gyors, vagy lassú) és javaslatokat tesz a csapat sorrendjének átszervezésére, ha szükséges.
…és a csapat, a túra résztvevői:
A legtöbben, legtöbbször ebben a kategóriába nevezünk be. Nem csak a túravezetőnek és a záró motorosnak vannak kötelességei egy túra során, hanem a csapat minden egyes tagjára vonatkozik néhány betartandó szabály. Aki ezeket nem képes magáévá tenni, az ne jelentkezzen nagy csoportos túrákra, mert nem fogja élvezni, esetleg mások élményét is elrontja.
A túra előtt:
- Mindig a képességednek és igényednek megfelelő túrára jelentkezz, és olvasd el rendesen a túra leírását
- Érkezz időben, és teli tankkal az indulási pontra
- A VAS legyen „túrakész”: gumik, fék, lánc, szerviz rendben + megfelelő biztosítások és zöldkártya.
- Olvasd el végig a túra előtti tájékoztató, amit pl. e-mailben kaptál
- Öltözz a várható időjárásnak megfelelően.
- Ha valami az eligazításon, vagy a túrával kapcsolatban nem világos kérdezz meg a túravezetőtől.
Túra közben:
- Szigorúan zip-zár alakzatban közlekedünk. Csak akkor fejlődünk fel oszlopba, ha szerpentinen haladunk. Tehát alap esetben nem vágjuk le a kanyarokat és nem vágunk be a másik elé, tartjuk a sávban a helyünket!
Zip-Zár alakzat: a vezető motoros a saját sávunkban a felező vonal mellett halad, a következő tőle jobbra lemaradva a sáv jobb felébe helyezkedik. A harmadik az első nyomvonalán megfelelő követési távolságot tartva, a negyedik a második nyomvonalán, és így tovább… Általában ez akkor jó, ha az előtted, tőled balra vagy jobbra lévő motoros tükrében látod az Ő arcát. Ha így látod őt, akkor Ő is lát téged! - Mindig akkora követési távolságot tartsunk, hogy az előttünk lévő hirtelen fékezésekor is meg tudjunk mögötte állni. Tehát minél nagyobb a csapat sebessége, annál nagyobb a követési távolság. A túl nagy hézag is zavaró lehet, ne maradjunk le az előttünk haladótól. Fontos, hogy a csapat egységet alkosson, indok nélkül ne húzódjunk szét.
- Ne menj be az előtted haladó mellé. Mindig legyél jól látható a visszapillantó tükrében.
- A csoporton belüli helyezkedés nagyon fontos.
A túravezető mögé közvetlenül a nem annyira gyakorlott motorosok, a „lazább” tempót kedvelők kisebb teljesítményű gépek, a menet végére pedig a nagyobb teljesítményű motorok, a tapasztaltabb, tempósabb haladást kedvelők helyezkedjenek. Így elkerülhető a széthúzódás. - Ne csak az előtted, a mögötted haladóra is figyelj. Ha valaki mögötted lemarad, te is csökkentsd a sebességedet, ezzel jelzed, hogy valami nincs rendben. Ha ezt mindenki betartja és erre mindenki figyel, akkor hamar eljut az infó a túravezetőhöz.
- Soha ne vállald túl magad, ha nem tudod tartani a tempót, inkább maradj le, azzal be tudod lassítani az egész csapatot. A következő megállón után viszont helyezkedj előre.
- Ne állj ki túl sokat, túl hosszú időre a nyeregből, mert balesetveszélyes.
- Ha akadályt (követ, úthibát, kavicsot, stb.) látsz az úton, kézzel vagy lábbal az akadály felé mutatva jelezd a mögötted haladónak.
- Az alakzatban előzni szigorúan tilos! Ha pozíciót szeretnél váltani, várd meg a következő pihenőhelyet és egyeztess a túravezetővel.
- Csoportos motorozásnál senki ne vagánykodjon, mert ott nem csak magát veszélyezteti, hanem a körülötte lévőket is. Senki nem azért megy el túrázni, hogy egy bizonyítási kényszertől szenvedő kollégája miatt balesetet szenvedjen!
Ha ilyet tapasztalunk, a második figyelmeztetés után elválnak útjaink! - Előzés: intenzíven gyorsítva hajtsuk végre. Vegyük figyelembe, hogy a többiek ott jönnek utánunk, ezért ne lassítsunk be hirtelen az előzés után, hagyjunk helyet a mögöttünk érkezőnek. Igyekezzünk gyorsan felvenni az előzés előtti pozíciónkat. Természetesen, mindent az adott helyzethez (pl. lakott terület) igazítva!
- Ha bármi észrevételed gondod van a túrával vagy résztvevőkkel kapcsolatban, jelezd ezt a túravezetőnek a következő pihenőhelyen.
- A pihenő helyeken a túravezető utasításainak megfelelően, figyelmesen parkoljuk le a motorunkat. Az oldaltámasz helyzetét inkább kétszer ellenőrizd, mint összetörj egy rakás motort. Ha van, használd a középsztendert.
- Mindig megbeszéljük, hogy mikor indulunk egy egy pihenő után, vagy reggel. Ne késs, legyél pontos!
- A tankolás gyakoriságát a legkisebb tankú motorhoz kell mindenkinek igazítani. Ha a többiek tankolnak, Te is állj be a sorba, ne kelljen 50 km után csak miattad a napon sülni a többieknek.
- A túravezető „utasításait” mindig tartsuk be. Nem „kiskirálykodni” akar, hanem próbál mindenkit épségben eljuttatni a célpontara, majd pedig haza.
- Mindig alkalmazkodj a csapathoz.
Ezt a leírást azért készítettük, mert bár az internet tele van ehhez hasonló irományokkal, mégis szükségesnek éreztük, hogy összeszedjük gondolatainkat és egy világos, érthető szabályrendszert alkossunk túráinkhoz, a csoportos motorozással kapcsolatban.
Köszönjük szépen a figyelmedet!