Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Közös motorozás szabályai

Nyílt túráinkon szeretettel várunk mindenkit, aki betartja a szabályainkat!

 

A közös motorozás szabályai:

Résztvevők:

– túravezető a túra levezetője, akit követni kell
– záró motoros ő halad a menet végén
– csapat a túravezető és a záró motor között haladó többi motoros

Túravezető feladatai:

Egy túrát megszervezni és levezetni nem ugyanaz a feladat, de a legtöbb esetben ezt ugyanaz a személy csinálja. Az ő szava a mérvadó egy túra alatt, őt követjük a starttól a célig. Neki is vannak feladatai:

  1. A túra megszervezése. Minden, az úttal kapcsolatos információ birtokában van, ilyenek a pontos útvonal, a pihenőhelyek, étkezési infók, több napos túra esetén szállásinfók. Ha teheti le is járhatja az utat, így nem érheti meglepetés. Persze ezt nem mindig lehet végrehajtani, de a pontos szervezés nagyon sok kellemetlenségtől mentheti meg a csapatot.
  2. Eligazítás előtt tájékozódik a csapat tudásszintjéről, a motorok teljesítményéről, tankolási periódusairól.
  3. Eligazítás: a résztvevőket tájékoztatja néhány a túrával kapcsolatos dologról: a csoportos motorozás szabályairól, a menet felépítéséről, a záró motoros bemutatásáról, a következő pihenőpontról, telefonszámának közléséről, a várható menetsebességről, útviszonyokról. Ettől persze lehet több infóval is szolgálni, ha a helyzet megkívánja
  4. Menet közben figyeli a csapatot, és a pihenőkben át is szervezheti a motorosok sorrendjét a látottak alapján.
  5. Ügyel arra, hogy együtt tartsa a csapatot, a megfelelő sebesség megválasztásával.
  6. A pihenőhelyeken meghatározza a parkolási rendet, olyan helyen nem áll meg, ahol nem biztosított az összes motor biztonságos tárolása.

Záró motoros feladatai:

Ő halad a menet végén, mögötte nem lehet egy motoros sem. Gyakorlott motorost szoktak ide felkérni, és nem hátrány, ha nagy teljesítményű motorral rendelkezik. Persze ez nem feltétel, inkább a megfelelő tudásszint a mérvadó.

  1. Segít a túravezetőnek a túra elejétől a végéig.
  2. Ismeri az útvonalat, ha lehet térképen be van rajzolva vagy a GPS-be be van táplálva.
  3. Baj esetén értesíti a túravezetőt. Ha van akkor rádió, vagy telefon kapcsolattal, ha nincs akkor előremotorozással.
  4.  A pihenőhelyeken megbeszéli a túravezetővel a csapat esetleges hibáit, sebességét (gyors, vagy lassú) és javaslatokat tesz a csapat sorrendjének átszervezésére, ha szükséges.

…és a csapat, a túra résztvevői:

A legtöbben, legtöbbször ebben a kategóriába nevezünk be. Nem csak a túravezetőnek és a záró motorosnak vannak kötelességei egy túra során, hanem a csapat minden egyes tagjára vonatkozik néhány betartandó szabály. Aki ezeket nem képes magáévá tenni, az ne jelentkezzen nagy csoportos túrákra, mert nem fogja élvezni, esetleg mások élményét is elrontja.

A túra előtt:

  1. Mindig a képességednek és igényednek megfelelő túrára jelentkezz, és olvasd el rendesen a túra leírását
  2. Érkezz időben, és teli tankkal az indulási pontra
  3. A VAS legyen „túrakész”: gumik, fék, lánc, szerviz rendben + megfelelő biztosítások és zöldkártya.
  4. Olvasd el végig a túra előtti tájékoztató, amit pl. e-mailben kaptál
  5. Öltözz a várható időjárásnak megfelelően.
  6. Ha valami az eligazításon, vagy a túrával kapcsolatban nem világos kérdezz meg a túravezetőtől.

Túra közben:

  1. Szigorúan zip-zár alakzatban közlekedünk. Csak akkor fejlődünk fel oszlopba, ha szerpentinen haladunk. Tehát alap esetben nem vágjuk le a kanyarokat és nem vágunk be a másik elé, tartjuk a sávban a helyünket!
    Zip-Zár alakzat: a vezető motoros a saját sávunkban a felező vonal mellett halad, a következő tőle jobbra lemaradva a sáv jobb felébe helyezkedik. A harmadik az első nyomvonalán megfelelő követési távolságot tartva, a negyedik a második nyomvonalán, és így tovább… Általában ez akkor jó, ha az előtted, tőled balra vagy jobbra lévő motoros tükrében látod az Ő arcát. Ha így látod őt, akkor Ő is lát téged!
  2. Mindig akkora követési távolságot tartsunk, hogy az előttünk lévő hirtelen fékezésekor is meg tudjunk mögötte állni. Tehát minél nagyobb a csapat sebessége, annál nagyobb a követési távolság. A túl nagy hézag is zavaró lehet, ne maradjunk le az előttünk haladótól. Fontos, hogy a csapat egységet alkosson, indok nélkül ne húzódjunk szét.
  3. Ne menj be az előtted haladó mellé. Mindig legyél jól látható a visszapillantó tükrében.
  4. A csoporton belüli helyezkedés nagyon fontos.
    A túravezető mögé közvetlenül a nem annyira gyakorlott motorosok, a „lazább” tempót kedvelők kisebb teljesítményű gépek, a menet végére pedig a nagyobb teljesítményű motorok, a tapasztaltabb, tempósabb haladást kedvelők helyezkedjenek. Így elkerülhető a széthúzódás.
  5. Ne csak az előtted, a mögötted haladóra is figyelj. Ha valaki mögötted lemarad, te is csökkentsd a sebességedet, ezzel jelzed, hogy valami nincs rendben. Ha ezt mindenki betartja és erre mindenki figyel, akkor hamar eljut az infó a túravezetőhöz.
  6. Soha ne vállald túl magad, ha nem tudod tartani a tempót, inkább maradj le, azzal be tudod lassítani az egész csapatot. A következő megállón után viszont helyezkedj előre.
  7. Ne állj ki túl sokat, túl hosszú időre a nyeregből, mert balesetveszélyes.
  8. Ha akadályt (követ, úthibát, kavicsot, stb.) látsz az úton, kézzel vagy lábbal az akadály felé mutatva jelezd a mögötted haladónak.
  9. Az alakzatban előzni szigorúan tilos! Ha pozíciót szeretnél váltani, várd meg a következő pihenőhelyet és egyeztess a túravezetővel.
  10. Csoportos motorozásnál senki ne vagánykodjon, mert ott nem csak magát veszélyezteti, hanem a körülötte lévőket is. Senki nem azért megy el túrázni, hogy egy bizonyítási kényszertől szenvedő kollégája miatt balesetet szenvedjen!
    Ha ilyet tapasztalunk, a második figyelmeztetés után elválnak útjaink!
  11. Előzés: intenzíven gyorsítva hajtsuk végre. Vegyük figyelembe, hogy a többiek ott jönnek utánunk, ezért ne lassítsunk be hirtelen az előzés után, hagyjunk helyet a mögöttünk érkezőnek. Igyekezzünk gyorsan felvenni az előzés előtti pozíciónkat. Természetesen, mindent az adott helyzethez (pl. lakott terület) igazítva!
  12. Ha bármi észrevételed gondod van a túrával vagy résztvevőkkel kapcsolatban, jelezd ezt a túravezetőnek a következő pihenőhelyen.
  13. A pihenő helyeken a túravezető utasításainak megfelelően, figyelmesen parkoljuk le a motorunkat. Az oldaltámasz helyzetét inkább kétszer ellenőrizd, mint összetörj egy rakás motort. Ha van, használd a középsztendert.
  14. Mindig megbeszéljük, hogy mikor indulunk egy egy pihenő után, vagy reggel. Ne késs, legyél pontos!
  15. A tankolás gyakoriságát a legkisebb tankú motorhoz kell mindenkinek igazítani. Ha a többiek tankolnak, Te is állj be a sorba, ne kelljen 50 km után csak miattad a napon sülni a többieknek.
  16. A túravezető „utasításait” mindig tartsuk be. Nem „kiskirálykodni” akar, hanem próbál mindenkit épségben eljuttatni a célpontara, majd pedig haza.
  17. Mindig alkalmazkodj a csapathoz.

Ezt a leírást azért készítettük, mert bár az internet tele van ehhez hasonló irományokkal, mégis szükségesnek éreztük, hogy összeszedjük gondolatainkat és egy világos, érthető szabályrendszert alkossunk túráinkhoz, a csoportos motorozással kapcsolatban.

Köszönjük szépen a figyelmedet!